03.07.2025

Klub Cyfrowych Możliwości – przystanek na drodze ku cyfrowej dekadzie

W 2023 r. Unia Europejska (UE) przyjęła dokument, który określa kształt europejskiej transformacji cyfrowej na najbliższe lata: „Droga ku cyfrowej dekadzie”. To nie tylko strategia, ale również zobowiązanie państw członkowskich do wspólnego działania na rzecz stworzenia silnej, inkluzywnej i zrównoważonej Europy do roku 2030.

Dokument ten zawiera konkretne cele w czterech kluczowych obszarach: kompetencji cyfrowych, infrastruktury cyfrowej, cyfryzacji biznesu i rozwoju e-usług publicznych. Co istotne, „Droga ku cyfrowej dekadzie” po raz pierwszy tak wyraźnie wskazuje na potrzebę różnorodności i włączenia społecznego jako warunków niezbędnych dla osiągnięcia sukcesu transformacji cyfrowej w skali całego kontynentu.

Dokąd prowadzi „Droga ku cyfrowej dekadzie”?

Unia Europejska obrała ambitny kurs na przyszłość: do 2030 r. chce stać się globalnym liderem w dziedzinie technologii cyfrowych, nie tylko pod względem infrastruktury, ale również kompetencji społeczeństwa i włączenia cyfrowego. Aby było to możliwe, określono spełnienie konkretnych celów, m.in.:

– 80% dorosłych obywateli UE będzie posiadać co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe.

– Co najmniej 20 mln specjalistów w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) będzie pracować w Europie, przy znacznym zwiększeniu udziału kobiet w tej grupie zawodowej.

– Co najmniej 75% przedsiębiorstw będzie korzystać z rozwiązań chmurowych, sztucznej inteligencji i analizy danych.

– 100% podstawowych usług publicznych będzie dostępnych online, a obywatele powinni korzystać z cyfrowych tożsamości.

Założenia te są podstawą do tworzenia krajowych planów działania, które państwa członkowskie, w tym Polska, muszą wdrażać, a następnie regularnie aktualizować i raportować.

Więcej szczegółowych informacji można znaleźć na stronie gov.pl oraz w Uchwale Rady Ministrów z dn. 22 października 2024 r. w sprawie Krajowego planu działania do programu polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 989).

 

Ambicje kontra rzeczywistość – nierówności cyfrowe

Choć cele są jasne, dane pokazują, że droga do ich realizacji jest wciąż długa. Według indeksu DESI (Digital Economy and Society Index) Polska osiąga postępy, szczególnie w rozwoju infrastruktury internetowej i e-administracji, ale wciąż pozostaje poniżej średniej UE w zakresie kompetencji cyfrowych obywateli oraz cyfryzacji małych i średnich przedsiębiorstw (konkretne dane liczbowe – na stronach gov.pl i kompetencjecyfrowe.gov.pl).

Jednym z wyzwań jest niewystarczająca liczba kobiet pracujących w branży ICT, a także brak dostępu do edukacji cyfrowej w wielu mniejszych miejscowościach. Właśnie w tym miejscu pojawia się realna potrzeba oddolnych, wspierających, systemowych inicjatyw, które pomogą wypełnić tę lukę. Jednym z najbardziej obiecujących projektów odpowiadających na te wyzwania jest Klub Cyfrowych Możliwości (KCM).

 

Klub Cyfrowych Możliwości – inwestycja w przyszłość cyfrowej Europy

Projekt Klub Cyfrowych Możliwości, realizowany w latach 2025–2029, to odpowiedź na konkretne potrzeby zdiagnozowane w ramach „Drogi ku cyfrowej dekadzie”: niedobór kompetencji, nierówny dostęp do edukacji cyfrowej i niedostateczne włączenie kobiet w rozwój technologii.

W ramach projektu tysiące dzieci z klas IV–VIII szkół podstawowych, głównie z miejscowości poniżej 20 tysięcy mieszkańców, otrzymają bezpłatną możliwość uczestniczenia w zajęciach z zakresu m.in. programowania, robotyki, sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa. Inicjatywa wyrównuje szanse, ale również działa profilaktycznie: dociera do dzieci w wieku, w którym dopiero zaczynają kształtować się ich aspiracje edukacyjne i zawodowe.

Najważniejszym elementem wyróżniającym projekt jest rola kobiet w ICT jako mentorek i edukatorek. Zajęcia będą prowadzone przez specjalnie przeszkolone studentki kierunków technologicznych (i okołotechnologicznych), które – jako wzory do naśladowania (role model) – zainspirują dziewczęta do wejścia na ścieżkę zawodową związaną z nowymi technologiami. Każdy element programu, od scenariuszy zajęć po działania promocyjne, akcentuje obecność i znaczenie kobiet w cyfrowym świecie.

 

Edukacja cyfrowa to nie przywilej – to konieczność

Kluczowym przesłaniem zarówno dokumentu „Droga ku cyfrowej dekadzie”, jak i projektu Klub Cyfrowych Możliwości, jest przekonanie, że dostęp do kompetencji cyfrowych nie może być zarezerwowany tylko dla uprzywilejowanych grup. Współczesna edukacja powinna przygotowywać nie tylko do rozumienia technologii, ale też do jej tworzenia, krytycznego oceniania i mądrego wykorzystywania.

Projekt KCM dąży zarówno do rozwijania konkretnych umiejętności u dzieci, jak i budowania środowiska wspierającego: rodziców, nauczycieli, lokalnych społeczności. Dzięki zajęciom prowadzonym podczas wakacji i ferii, materiałom edukacyjnym oraz wydarzeniom towarzyszącym (np. w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania), projekt stworzy przestrzeń dla systemowej zmiany społecznej, szczególnie w obszarze równości i cyfrowego włączenia.

 

Technologie tworzone przez wszystkich – dla wszystkich

Unijna „Droga ku cyfrowej dekadzie” pokazuje, że Europa chce być cyfrowa nie tylko technologicznie, ale także społecznie. Jeśli cyfrowa transformacja ma być uczciwa i skuteczna, musi obejmować wszystkie grupy społeczne: dzieci z mniejszych miejscowości, dziewczęta, kobiety, osoby wykluczone cyfrowo. Projekt Klub Cyfrowych Możliwości doskonale realizuje tę ideę: wyposaża młodych ludzi w wiedzę, dodaje odwagi i pokazuje dobre wzorce, co ułatwia wkraczanie w cyfrową przyszłość.

To więcej niż edukacja. To strategiczna inwestycja w kapitał społeczny cyfrowej Europy – która, jeśli ma odnieść sukces, musi być tworzona przez wszystkich i dla wszystkich.

Rekrutacja uczennic i uczniów do udziału w projekcie Klub Cyfrowych Możliwości rusza już niebawem. Szczegółowe informacje pojawią się na stronie: klubcyfrowychmozliwosci.pl.

 

Źródła:

„Program polityki Droga ku cyfrowej dekadzie do 2030 r., artykuł w serwisie gov.pl [online, dostęp dn. 25.06.2025].

„Wskaźnik DESI jako miernik stopnia cyfryzacji państw”, (2023), artykuł w serwisie gov.pl [online, dostęp dn. 25.06.2025].

„Wszyscy w Programie Rozwoju Kompetencji Cyfrowych”, (2025), artykuł w serwisie kompetencjecyfrowe.gov.pl [online, dostęp dn. 25.06.2025].

Akty prawne:

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. (Dz.U. L 323 z 19.12.2022) [online, dostęp dn. 25.06.2025].

Uchwała Rady Ministrów z dn. 22 października 2024 r. w sprawie Krajowego planu działania do programu polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 989) [online, dostęp dn. 25.06.2025].