Wiele zawodów stereotypowo określamy jako męskie lub kobiece, co znajduje odbicie w wyborach edukacyjnych młodych ludzi. Wciąż niewielki odsetek kobiet kończy kierunki informatyczne, dlatego w ramach Klubu Cyfrowych Możliwości chcemy zachęcać przede wszystkim uczennice szkół podstawowych do wybierania nowych dróg związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych. Organizujemy bezpłatne warsztaty i pokazujemy, że każdy może zaprzyjaźnić się z technologią!
Wybór ścieżki edukacyjnej i zawodowej – raport NASK
Choć wszyscy uczestniczymy w cyfrowych przemianach, które obserwujemy na przestrzeni ostatnich lat, branża ICT obecnie zdominowana jest przez mężczyzn. Czy ten kierunek zmieni się wraz z dojściem do głosu nowych pokoleń?
Eksperci NASK w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej spróbowali określić, czy „rewolucja cyfrowa” wpłynęła na aspiracje i plany edukacyjno-zawodowe młodych ludzi. W 2023 r. przeprowadzili badanie wśród uczniów ostatnich klas szkół średnich, pytając młodych m.in. o to, jak widzą swoją dalszą edukację, jakie zawody chcą wykonywać.
Z badania „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” wynika, że psychologia, medycyna, filologia to kierunki studiów nadal najczęściej wybierane przez dziewczęta. Z kolei chłopcy przeważnie planują studiować informatykę, mechanikę, budowę maszyn oraz Game Development, czyli tworzenie gier komputerowych. Biorąc pod uwagę deklaracje respondentów, na wybór studiów informatycznych decydują się głównie chłopcy (26,1% vs. 3,7% – dziewczęta), uczniowie technikum (19,8% vs. 8,1% – uczniowie szkoły branżowej I stopnia, 81% – liceum ogólnokształcącego).
Naturalnie wybór kierunków studiów łączy się z branżą, w której młodzi ludzie chcieliby zatrudnić się w przyszłości. Najczęściej deklarują chęć podjęcia pracy związanej z dziedzinami informatyki (10,3%) i psychologii (9,4%). Swoją przyszłość np. z zawodem programisty wiąże aż 21,9% chłopców i zaledwie 3,3% dziewcząt. Dysproporcje widać też na przykładzie zawodu informatyka – odpowiednio 15,2% vs. 1,8% (Lange, 2024).
Szansą na odwrócenie tych proporcji w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie jest zmiana świadomości – dzieci, ale też rodziców i nauczycieli. Taką możliwość daje długofalowy, bo aż 5-letni projekt Klub Cyfrowych Możliwości.
KCM – jak działa?
Klub Cyfrowych Możliwości to projekt stworzony przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Państwowy Instytut Badawczy NASK z myślą o młodych ludziach, u których dopiero kształtują się zainteresowania. Wspieramy ich w zdobywaniu nowych kompetencji cyfrowych, ale też w zmianie myślenia o zawodach przyszłości, które równie dobrze mogą być wykonywane przez mężczyzn, jak i kobiety.
W ramach KCM łączymy bezpłatne warsztaty z zakresu programowania, robotyki, sztucznej inteligencji czy bezpieczeństwa w sieci z promowaniem tzw. role model, czyli wzorów do naśladowania. Pokazujemy inspirujące sylwetki kobiet, które przyczyniły się do rozwoju nauki i technologii, ale też promujemy współczesne dziewczyny związane ze światem cyber. To właśnie studentki kierunków ICT wcielą się w rolę trenerek oraz poprowadzą kreatywne i inspirujące warsztaty. Do tego zadania są specjalnie szkolone przez NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog – partnera projektu.
Warsztaty KCM – więcej niż nauka
W ramach Klubu Cyfrowych Możliwości uczennice i uczniowie klas 4–8 szkół podstawowych z całej Polski będą mogli uczestniczyć w bezpłatnych warsztatach z zakresu nowych technologii i kompetencji cyfrowych. Szczególnie mamy nadzieję na udział młodzieży z gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i małych ośrodków miejskich do 100 tys. mieszkańców, gdzie dostęp do zajęć dodatkowych tego typu jest ograniczony.
W latach 2025–2029 odwiedzimy ponad 300 lokalizacji, by przeszkolić łącznie 17 tys. uczniów! Warsztaty odbędą się w wakacje (najbliższe już wkrótce!), w ferie, zorganizujemy też szkolenia w ramach odbywającego się każdego roku w październiku Europejskiego Tygodnia Kodowania (CodeWeek), a także udostępnimy kursy e-learningowe (warto zaglądać na stronę itszkola.ose.gov.pl).
Każde zajęcia, podzielone na bloki tematyczne, to eksplorowanie fascynującego świata nowych technologii. Co odkryją młodzi? Przykładowo nauczą się łączyć muzykę z programowaniem, zostaną wprowadzeni w świat robotyki, będą eksperymentować z kreatywnymi narzędziami cyfrowymi, stworzą własne projekty. Przy okazji odkryją zalety pracy w grupach i przekonają się, jak technologia pomaga w twórczym wyrażaniu siebie i rozwiązywaniu problemów.
Szczegóły już wkrótce na stronie klubcyfrowychmozliwosci.pl.
Czas na zmiany!
W najbliższym czasie wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów i specjalistki z branży ICT – to pewne. Automatyka, robotyka, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, telekomunikacja, a także matematyka – kierunków związanych z nowymi technologiami jest wiele.
Mamy nadzieję, że dzięki Klubowi Cyfrowych Możliwości uda nam się rozbudzić zainteresowanie młodych tematyką nowych technologii. Być może zainspirujemy ich też do samodzielnego rozwoju cyfrowych kompetencji, a w przyszłości wyboru studiów i zawodów związanych z branżą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Liczymy na młodzież, ale też na Was – nauczyciele i rodzice. Pomagajcie dzieciom w stawianiu kroków na cyfrowych ścieżkach. W ramach KCM podpowiemy Wam, jak to zrobić!
Bądźcie z nami! Wkrótce poinformujemy Was o rekrutacji uczennic i uczniów do projektu.
Źródło:
Lange R. (red), (2024), „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 24.06.2025].
Przasnysz, Tuszyn, Skrzynno, Witów-Kolonia, Wilczkowice i Szczawin – to tutaj już w te wakacje zawita Klub Cyfrowych Możliwości! Właśnie ruszyły zapisy na bezpłatne półkolonie dla dzieci!
„Droga ku cyfrowej dekadzie” to unijny plan na przyszłość, w której każdy obywatel Europy ma dostęp do nowoczesnych technologii, cyfrowych usług i edukacji. Jedną z odpowiedzi na zawarte w dokumencie cele jest projekt Klub Cyfrowych Możliwości, w ramach którego dzieci – zwłaszcza dziewczęta z mniejszych miejscowości – mogą zdobywać kompetencje przyszłości.
Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!